الثلاثاء، سبتمبر 20، 2011

صرخات الشهوة - هل من مجيب !!!







صرخات ( الشهوة ) هل من مجيب

- جاءنى صوته يقول لى و انتى مالك لا إنتى امى و لا أعرفك  --- انتى حياللة ولدتينى و كبرتينى و بكدة انتهى دورك ---- ابعدى عنى ---- سبينى اعيش حياتى ---- بطريقتى انا ----بفكرى أنا ---- مش عايزِك تكلمينى عن الصح و الغلط ---- انا خلاص مش عايز اسمع صوتِك ----عايزة تنفذى الصح نفذيه على نفسِك و اما أنا فخارج من بيتِك ----خارج من حضنك -----أنا رافض حضنك ---- انا رافض للأمان اللى حيجينى من عندك ----- اتركينى لأعيش ----لأنى لا أرى عندك غير الموت اللى انتِ بتسميه حياة ----انتِ أفكارك متحجرة ----أنتِ أفكارك  مخالفة لافكار العصر اللى إحنا فيه ----- أنا خارج و مش راجع تانى

------ -----و أجدنى أصرخ من آلامى ----ليه يا إبنى ----فآلامى ابتدت مع خروج إبنى من بيته
هذه الآلام ليست إلا من نار الفكر فى مصير إبنى الذى إختار طريق الهلاك فأنا كنت بيته و انا كنت أمانه و أنا من شاهدت ميلاده و هو محمول على يد أبونا ليغطسه فى جرن المعمودية ليولد في حضنى ----أنا من شاهدت طفولته و هو ينموأمامى فى النعمة و مواظبته على التناول من الاسرار المقدسة -----أنا من شاهدت مراهقته و كيف كان يجلس مع أبونا ليحكى له قصة الحب اللى بدون أمل و بيحكى على الشعور بالاضطهاد  و كان ابونا بيطمنه و بيديه تدريبات روحية تعينه على التجارب الصعبة -----أنا إمه اللى شافت فرحته و فرحة عروسته فى ليلة إكليلهم ----أنا اللى سجدوا أما هيكلى متعاهدين على الحب و على الرباط الابدى أمام ربى يسوع المسيح
--------   ايه اللى حصل ---- ليه ابنى نفر من مراته ---- ليه مراته كمان جات تصرخلى و تقولى أنا كمان مش عايزاكى ---- إنتى مش حاسة بالنار اللى جوايا ---- إن كنتى فاكرة أن الحل فى إنى اعيش راهبة ---- فده بعدك ---- حبيبى مستنينى و هو على فكرة مش ابنك ----و على اتم الاستعداد إنه يتجوزنى !!!



----دى صرخات كنيستنا الاورثوذكسية من جيل عاق فاكر إن قوانين الكنيسة هى مجرد قوانين وضعها مجموعة من الرهبان اللى مجربوش لذة المعاشرات الجسدية -----و لكن الحقيقة ليست أن من وضع هذه القوانين غير صاحب الكنيسة و رأسها ( يسوع المسيح ) -----فهل انتم وصل بيكم الحال لرفض تعاليم رأس الكنيسة ( السيد المسيح )----و السؤال هل عندما تزوجتم نفذتم تعاليم الله (فانت اذا تزوجتها و دخلت المخدع فامسك عنها ثلاثة ايام و لا تتفرغ معها الا للصلوات (طوبيا  6 :  18)---- هل دخلَّت الرب بيتك كما قال سليمان الحكيم فى المزمور 127 ( 1 إِنْ لَمْ يَبْنِ الرَّبُّ الْبَيْتَ، فَبَاطِلاً يَتْعَبُ الْبَنَّاؤُونَ ) ----انظر وعد الله لك يا ابن الكنيسة ( الارثوذكسية ) يا من رفضت حضنها فى المزمور 128( 1 طُوبَى لِكُلِّ مَنْ يَتَّقِي الرَّبَّ، وَيَسْلُكُ فِي طُرُقِهِ. 2 لأَنَّكَ تَأْكُلُ تَعَبَ يَدَيْكَ، طُوبَاكَ وَخَيْرٌ لَكَ. 3 امْرَأَتُكَ مِثْلُ كَرْمَةٍ مُثْمِرَةٍ فِي جَوَانِبِ بَيْتِكَ. بَنُوكَ مِثْلُ غُرُوسِ الزَّيْتُونِ حَوْلَ مَائِدَتِكَ. 4 هكَذَا يُبَارَكُ الرَّجُلُ الْمُتَّقِي الرَّبَّ. 5 يُبَارِكُكَ الرَّبُّ مِنْ صِهْيَوْنَ، وَتُبْصِرُ خَيْرَ أُورُشَلِيمَ كُلَّ أَيَّامِ حَيَاتِكَ، 6 وَتَرَى بَنِي بَنِيكَ ) ----- و السؤال هل أنت تتقى الرب و تتعامل مه الناس و مع زوجتك و كأنك حاضر أمام الله لمدة الاربعة و العشرين ساعة -----و انتِ يا ابنة الكنيسة الارثوذكسية هل تنفذين أمر الله لكِ كما قاله على لسان بولس الرسول ( ايها النساء اخضعن لرجالكن كما للرب (اف  5 :  22) و شوفى كمان الوصية دى -----و لكن كما تخضع الكنيسة للمسيح كذلك النساء لرجالهن في كل شيء (اف  5 :  24 -----و شوفى كمان الآية دى بتقولك ايه ( ايتها النساء اخضعن لرجالكن كما يليق في الرب (كو  3 :  18)) ----- و لكن الوصية ليست للنساء فقط و لكن يجب للرجال أن يعرفوا وصايا الله ايضا فاليكم جزء من هذه الوصايا ( ايها الرجال احبوا نساءكم كما احب المسيح ايضا الكنيسة و اسلم نفسه لاجلها (اف  5 :  25)----كذلك يجب على الرجال ان يحبوا نساءهم كاجسادهم من يحب امراته يحب نفسه (اف  5 :  28)-----ايها الرجال احبوا نساءكم و لا تكونوا قساة عليهن (كو  3 :  19)----- فالبيت المسيحى يا اخوتى هو كنيسة صغيرة الأب راسها الذى يديرها بالحب و الإم هى الحنان و الطاعة و الخضوع و الابناء هم الثمار لمجتمع صالح ----- يا اخوتى لا تجعلوا صرخات شهواتكم تغلبكم لينتهى بكم الحال الى الجحيم الابدى .
ارجعوا الى حضن كنيستكم لان الوقت قريب .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق